پدافندی که به آلمان رواست، به کی‌یف حرام است

16-شهریور-1403 / خواندن 3 دقیقه

بالاخره آلمانی‌ها توانستند به اولین سامانه‌ی پدافندی بومی خود مسلح شوند. از این پس سیستم‌های پدافندی میان‌برد IRIS-T SLM  از آسمان آلمان دفاع خواهند کرد. IRIS-T SLM یک سامانه‌ی پدافندی پیشرفته، محصول شرکت دفاعی Dihel  آلمان است. البته IRIS-T SLM اولین بار در در سپتامبر ۲۰۲۴ از خط تولید صنایع Dihel  بیرون نیامد. حداقل ۲ سال است این سیستم پدافندی تولید و عملیاتی شده است؛ البته نه برای ارتش آلمان، بلکه برای ارتش اوکراینی.

این اوکراینی‌ها بودند که برای اولین‌بار از سیستم‌های پدافندی IRIS-T SLM آلمانی استفاده کردند. کی‌یف تاکنون ۷ سیستم IRIS-T از مدل‌های SLM  و SLS را تحویل گرفته‌اند و قرار است ۱۷ واحد پدافندی دیگر را نیز تحویل بگیرد.

البته این اولین‌بار نیست که آلمانی‌ها مجبور می‌شوند از تجهیزات نظامی در اختیار ارتش و یا تولید شده برای ارتش آلمان، برای کاهش‌ فشارهای آمریکا و البته کی‌یف استفاده کنند. در فوریه‌ی ۲۰۲۳ بود که وزیر دفاع آلمان با حضور در پایگاه آگوستدورف، در مراسم  ارسال و تحویل ۱۴ تانک لئوپارد-۲ به کی‌یف، شرکت کرد. مراسمی که وزیر دفاع آلمان در توصیف آن اعتراف کرد:

۵۵۰ سرباز گردان مستقر در این شهر، از دست دادن این ۱۴ تانک را به شدت احساس ناراحتی و غم می‌کنند!!!

 

در واقع امریکا به شدت اروپا را تحت فشار گذاشته تا نقش فعال‌تری در تقویت مالی و نظامی حکومت کی‌یف ایفا کند. تحت فشارهای آمریکا و البته پروسه‌ی دیوسازی از روسیه، برلین به سمت افزایش بودجه‌ی دفاعی خود و هزینه‌کردهای خود در ناتو رفته تا بتواند به درستی در پازل واشینگتن ایفای نقش کند. امریکا به دنبال تقویت بخش اروپایی ناتو است تا در زمانی که واشینگتن بخش عمده‌ی توان سیاسی-نظامی خود را بر روی چین در شرق آسیا متمرکز کرده، مجبور به تمرکززدایی از اقدامات خود علیه پکن، به‌منظور کمک به اروپا جهت مقابله با روسیه، نشود.

/پایان

#روسیه #آلمان #اوکراین