عملیات یافا، خنجر یمنی بر پشت اسراییل

31-تیر-1403 / خواندن 8 دقیقه

سحرگاه ۲۰ جولای ۲۰۲۴ بود که ساحل غربی تل‌آویو با صدایی مهیب یک انفجار به لرزه درآمد. انفجاری که عامل آن یک پهپاد انتحاری بود که خود را به حفاظت‌شده‌ترین آسمان در اراضی تحت اشغال رژیم اسراییل رسانده و در ۱۰۰ متری دفتر سفارت آمریکا، منفجر شد.

دقایقی بعد و با انتشار بیانیه‌ی دفتر روابط عمومی نیروهای مسلح یمن، مشخص شد ارتش این کشور، مجری این عملیات بود. عملیاتی که می‌توان آن را یافا (جافا) نامید. درست هم‌نام پهپادی که تل‌آویو را به لرزه درآورد. اما آن‌چه که بیش از انفجار پهپاد صهیونیست‌ها را به وحشت انداخته، چرایی فعال نشدن سیستم‌های پدافندی ارتش اسراییل علیه این پهپاد است. سیستم‌های پدافندی که بر پایه‌ی آخرین تکنولوژی دنیا ساخته شده و رژیم اسراییل آن‌ها را بی‌مانند در جهان می‌داند.

نیروی هوایی ارتش اسراییل به‌عنوان مسئول حفاظت از آسمان اراضی تحت اشغال خود، در اولین گزارش خود مدعی‌ شد سیستم‌های راداری، پهپاد را رصد کرده‌اند اما به دلیل خطای انسانی، شلیکی انجام نشد!!!

به تازگی اما نیروی هوایی اسراییل گزارش نهایی خود از علت این وضعیت را منتشر کرده که نکات قابل توجهی در خود دارد.

به گزارش نیروی هوایی رژیم، پهپاد ارتش یمن از مسیری جدید برای اجرای عملیات خود علیه تل‌آویو استفاده کرده است. بر این اساس پهپاد مذکور با پرواز به سمت غرب دریایی سرخ، خود را به شمال شرق قاره‌ی آفریقا رسانده است. بعد از ورود به آفریقا، پهپاد به سمت شمال تغییر مسیر داده و با عبور از آسمان کشورهای «اریتره»، «سودان» و «مصر»، وارد دریایی مدیترانه می‌شود. در پایان نیز پهپاد از سمت غرب خود را به تل‌آویو رسانده و با موفقیت عملیات خود را به پایان می‌رساند. این یعنی پهپاد ارتش یمن بین 2600 تا 3000 کیلومتر پرواز کرده تا خود را به هدف برساند.

 

نیروی هوایی اسراییل در ادامه‌ی گزارش خود توضیح می‌دهد، پیش از اصابت پهپاد ارتش یمن به تل‌آویو، نیروی دریایی آمریکا ۵ پهپاد شلیک شده از خاک یمن را رهگیری کرده و موفق به هدف قرار دادن ۴ فروند می‌‌شود؛ ظاهرا ارتش آمریکا در رهگیری و حتی رصد پهپاد پنجم ناتوان بوده. وضعیت به اطلاع ارتش اسراییل رسانده شده و براساس موقعیت و سرعت احتمالی، زمان رسیدن پهپاد به اراضی اشغالی تخمین زده می‌شود.

بعد از عبور از زمان تخمین زده شده و عدم نمایش هیچ پرنده‌ی متخاصمی در اطراف حریم هوایی فلسطین اشغالی، واحد راداری ارتش اسراییل فرض را بر سقوط پهپاد در طول مسیر قرار می‌دهد. همزمان با این وضعیت، رادارهای ارتش، نزدیک شدن یک پهپاد از سمت شرق اراضی اشغال، از مبدا عراق را گزارش می‌دهند. در نتیجه تمرکز ارتش رژیم بر روی شرق معطوف می‌شود.

به عبارت دیگر در زمانی که پهپاد ارتش یمن با عبور از شمال شرق قاره‌ی افریقا، از غرب در حال نزدیک شدن به تل‌‌آویو بود، سیستم‌های راداری ارتش اسراییل درگیر تهدیدات احتمالی از جنوب و شرق فلسطین اشغالی بودند. در نتیجه پهپاد «یافا» از ضعیف‌ترین نقطه و جایی که اسراییل انتظار آن را نداشت، رژیم را تحت ضربه قرار می‌دهد.

در ادامه‌ی گزارش نیروی هوایی اسراییل آمده، سیستم‌های راداری ارتش رژیم، حداقل برای ۶ دقیقه پهپاد مهاجم را رصد کرده‌اند اما پهپاد مداما از صفحه‌ی رادار محو و ظاهر شده و حتی در مواردی موقعیت مکانی آن در عرض چند ثانیه، جابه‌جا می‌شود. در نتیجه پدافند اطلاع دقیقی از موقعیتی پهپاد به دست نمی‌آورد. هم زمان با این وضعیت، پهپادی نیز از شرق و سمت عراق به حریم‌ هوایی رژیم نزدیک شده که سبب تغییر تمرکز رزمی سیستم‌های پدافندی ارتش اسراییل می‌شود.

نیروی هوایی رژیم مدعی است پهپاد ارتش یمن را در آخرین فاز پروازی رصد کرده است اما به دلایل زیر با آن درگیر نمی‌شود:

  • پهپاد از سمتی وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی می‌شود که انتظار آن نمی‌رفت.
  • پهپاد یک نمونه‌ی ارتقا یافته از پهپادهای ارتش یمن بوده، در نتیجه هویت آن برای سیستم‌های پدافندی ارتش ناشناخته بود.
  • ارتش اسراییل سابقه‌ی حمله به پهپاد‌های خودی را داشته و به‌اصطلاح مرتکب Friendly Fire شده.
  • تهدیدات پهپادی از سمت شرق، تمرکز را از غرب کاهش داده بود.

در کل ارتش اسراییل خطای انسانی و نه ضعف سیستم‌های راداری-پدافندی خود را عامل نفوذ موفق پهپاد ارتش یمن به آسمان تل‌آویو معرفی می‌کند، اما توضیح نمی‌دهد که :

  • چرا در زمانی که اسراییل در شرایط جنگی قرار دارد، نسبت به کشف هویت یک پهپاد ناشناخته که در حال نزدیک شدن به تل‌آویو است، اقدام موثری انجام نمی‌شود؟
  • چرا زمانی که رژیم مدعی داشتن پیشرفته‌ترین سیستم‌های راداری-پدافندی است، درگیر شدن با یک هدف در شرق، سبب بی‌دفاع شدن آسمان غرب فلسطین اشغالی می‌شود؟
  • چرا در موارد قبلی که رژیم مدعی‌ست پهپادهای خودی را هدف قرار داده است، شلیک انجام می‌شود، اما در شبی که  همچنان موقعیت یک پهپاد از ۵ پهپاد پرتاب شده از خاک یمن نامشخص است، ناگهان ارتش اسراییل احتیاط پیشه می‌کند و شلیک نمی‌کند؟

این سوالات و ده‌ها سوال دیگر نشان می‌دهد برخلاف ادعای ارتش اسراییل، سیستم‌های راداری-پدافندی رژیم، پهپاد انتحاری ارتش یمن را ندیده‌اند و ارتش اسراییل در تلاش است این ضعف خود را با توجیهاتی ابتدایی بپوشاند.

در پایان می‌توان گفت عملیات یافا، عملیات مشترک جبهه‌ی مقاومت بود که بار دیگر توان نظامی یمن به‌عنوان یک کشور فقیر و تحت محاصره، و در کل توان عملیاتی جبهه‌ی مقاومت را به رخ کشید. 

علاوه بر این، اجرای این اقدام نظامی در حوزه‌ی عملیاتی حزب‌الله، اقدامی جهت کاهش فشار نظامی-امنیتی بر این بازوی قدرتمند جبهه‌ی مقاومت بود.

از طرف دیگر این عملیات درست زمانی انجام گرفت که اسراییل مدتی‌ست در جلسات مذاکرات ابتدایی به‌منظور مشخص کردن چهارچوب مذاکرات نهایی با حماس، به‌منظور پایان جنگ، حاضر نمی‌شود. در واقع عملیات یافا یک اهرم فشاری نظامی بود تا این هشدار را به اسراییل بدهد که در صورت ادامه‌ی جنگ، رژیم باید در عمق خود و بخصوص در نواحی شمالی، هم با حزب‌الله لبنان مقابله کند و هم با انصارالله یمن.

با توجه به تمام موارد فوق‌الذکر، می‌توان گفت عملیات یافا، نشانه‌ای دیگر است از هوش نظامی و سیاسی برادران عزیزمان در یمن.

/پایان