بازدارندگی غیراتمی، برای امریکا نیز امنیت نیاورد

16-شهریور-1403 / خواندن 5 دقیقه

رقابت در عرصه‌ی بازدارندگی اتمی، هنوز در جهان جاری است. این رقابت میان ۳ قدرت بزرگ اتمی دنیا به بالاترین حد خود رسیده است. روسیه در سال ۲۰۱۷ دکترین اتمی جدیدی را برای خود تعریف کرد. چین قصد افزایش دوبرابری زرادخانه‌های اتمی خود را دارد و امریکا در حال بروز رسانی توان اتمی خود می‌باشد. در این راستا واشینگتن در حال به‌روزرسانی گسترده‌ی سه‌گانه‌ی «ضربه‌ی متقابل اتمی» است. سه‌گانه‌ای که در دریای با به‌روزرسانی بر روی زیردریایی‌های تهاجمی، در آسمان با معرفی بمب‌افکن رادارگریز B-21 و در زمین با ساخت موشک‌های اتمی قاره‌پیمای جدید پیگیری می‌شود.

امریکا در سال ۲۰۲۰ یک قرارداد ۱۳.۳ میلیارد دلاری با شرکت تسلیحاتی Northrop امضا کرد. قراردادی که نیروی هوایی امریکا را از شر موشک‌های قاره‌پیمای اتمی Minutemen-3 رها کند. موشک‌هایی که در دهه‌ی ۷۰ میلادی وارد خدمت شده‌اند و اکنون به پایان عمر عملیاتی ۵۰ ساله‌ی خود نزدیک شده و قرار است با موشک‌های جوان پروژه‌ی Sentinel جایگزین شوند.

اما به نظر می‌رسد پروژه‌ی Sentinel به سرونوشت پروژه‌ی جنجالی F-35 دچار شده است. اف-35 در ابتدا قرار بود از مرحله‌ی طراحی تا ساخت 233 میلیارد دلار هزینه داشته باشد. اما براساس گزارش منابع دولتی امریکا، به دلیلی مشکلاتی مانند ظهور تکنولوژی‌های جدیدی، نیاز به همسان‌سازی تکنولوژی‌های پیشین به‌کار رفته بر روی این جت با تکنولوژی‌های جدید و مشکلاتی در زمینه‌ی مهندسی ساخت، در سال ۲۰۲۰، هزینه‌ی پروژه‌ی اف-۳۵ به ۴۲۸ میلیارد رسید.

Sentinel  در ابتدا قرار بود یک پروژه‌ی ۱۰۰ میلیارد دلاری برای جایگزینی ۴۰۰ موشک بالستیک قاره‌ی پیمای Minuteman-3 باشد. اما تمرکز اندک بر روی زیرساخت‌های زمینی این پروژه، رقم اضافی تحمیلی را به ۱۶۰ میلیارد رسانده است!!!

به گزارش پنتاگن و نیروی هوایی آمریکا، موشک‌های Sentinel خود به تنهایی به مرکز کنترل-فرماندهی جدیدی، سیلوهای پرتاب بازسازی شده و البته خطوط ارتباطی جدیدی نیاز دارند. نیازمندی‌هایی که در ابتدای پروژه‌ توجه کافی به آن‌ها نشده بود. در این راستا نیروی هوایی نیاز دارد بعد از جایگزینی ۴۰۰ موشک Minutesman-3 با موشک‌های Sentinel، ۴۵۰ سیلوی پرتابی را نیز بازسای کند تا بتواند میزبان میهمانان جدید خود باشند. از سوی دیگر این ۴۵۰ سیلو با ۱۲هزار کیلومتر سیم مسی به یکدیگر مرتبط هستند. ۱۲هزار کیلومتر سیم مسی که به گزارش نیروی هوایی آمریکا، باید با سیم‌های فیبری جایگزین شوند. این وضعیت سبب شده که تخمین اولیه‌ی هزینه‌‌ی زیرساخت‌های جدیده پروژه‌ی Sentinel، از ۷۷ میلیارد دلار به ۱۶۰ میلیارد دلار برسد. این انفجار هزینه‌ای پای کنگره و کمیته‌ی تسلیحاتی امریکا را به میان کشیده. نمایندگان نیروی هوایی در جلسات استماع کمیته‌ی مذکور، تاکید داشتند، این پروژه قابل چشم‌پوشی نیست و امریکا برای حفظ توان بازدارندگی خود به آن نیاز دارد. از سوی دیگر پنتاگن نیز وجود این پروژه برای مقابله با چین و روسیه و به‌روز رسانی بازدارندگی اتمی در مقابل این دو کشور را ضرور دانست.

مقامات نظامی امریکا بر حفظ پروژه‌ی Sentinel پافشاری می‌کنند. نیروی هوایی در حال بررسی خط به خط دستورالعمل‌های دولتی، نظامی و تسلیحاتی است تا بدون کوچک‌ترین خطری، هزینه‌ها را کاهش دهد. با این حال پنتاگن اعلام کرد که حتی در این صورت نیز هزینه‌های از ۱۶۰ میلیارد، فقط به ۱۴۰ میلیارد کاهش پیدا می‌کند که باز ۸۱٪ بیش از رقم پیش‌بینی شده است.

به هر روی پروژه‌ی اتمی Sentinel ادامه پیدا خواهد کرد زیر حتی امریکای مسلح به پیشرفته‌ترین توان نظامی متعارف و قدرتمندترین توان هوایی در دنیا نیز می‌داند برای مقابله با دشمنان و رقبای اتمی خود، روسیه و چین، این تانک، جنگنده، ناو هواپیمابر و حتی موشک، نیست که بازدارندگی ایجاد می‌کند؛ این بازدارندگی اتمی و توان اعمال «نابودی متقابل اتمی» است که امنیت یک کشور در مقابل دشمنان اتمی را حفظ می‌کند.

حال عده‌ای در تهران معتقدند با چند موشک بالستیک و کروز میان‌برد، مسلح به کلاهک‌های متعارف، می‌تواند در مقابله با امریکا و اسراییل اتمی، به بازدارندگی بلند‌مدت برسند!!!

/پایان