اسراییل از طرح حماس برای ۷ اکتبر اطلاع داشت!!!

1-تیر-1403 / خواندن 6 دقیقه

خبرگزاری «جروزالم پست»، به نقل از شبکه‌ی Kan اسراییل، طی گزارشی مدعی شد، ارتش اسراییل حداقل از ۳ هفته پیش از عملیات ۷ اکتبر نیروهای مقاومت غزه علیه رژیم، از جزییات آن مطلع بوده. در این گزارش آماده، واحد‌های اطلاعاتی «لشکر غزه» (واحد نظامی ارتش اسراییل که مسئولیت پایش و اقدام در غزه را برعهده دارد) فعالیت‌های نظامی گردان‌های قسام حماس را رصد کرده بودند. فعالیت‌هایی که نشان از احتمال اجرای یک عملیات بزرگ داشت. در گزارش لشکر غزه آمده، نیروهای فلسطینی در غزه مشغول تمرین عملیات عبور از دیوار مرزی، ورود به شهرک‌ها و پست‌های نظامی ارتش اسراییل، گرفتن اسیر، انتقال اسرا به داخل غزه و چگونگی مراقبت از اسرا، بوده‌اند. حتی در این گزارش پیشبینی می شود که حماس برنامه‌ای برای به اسرات گرفتن ۲۰۰ تا ۲۵۰ صهیونیست را در دست دارد. به گزارش شبکه‌ی کان اسراییل، سران اطلاعاتی رژیم از وجود این گزارش مطلع بوده‌اند اما احتمال اجرای چنین اقدامی را بسیار پایین ارزیابی کرده و در نتیجه به آن اهمیتی ندادند. پیش از این نیز در گزارشی که در خبرگزاری هاآرتص اسراییل منتشر شده بود، عنوان شده بود حدود ۲ هفته قبل از وقوع ۷ اکتبر، رییس سرویس اطلاعات مصر، همتای صهیونیست خود را در جریان طرح حماس به‌منظور اجرای عملیاتی، گذاشته بود. حتی رییس سیا نیز در یک سخنرانی اعلام کرده بود که امریکا متوجه تحرکات غیرعادی حماس در غزه شده و اسراییل را مطلع کرده بود. اما چرا اسراییل با وجود اینکه گفته می‌‌شود در جریان آمادسازی حماس برای یک حمله با هدف اسیر گیری بوده، اما باز غافل‌گیر می‌شود؟ 

کارشناسان نظامی-امنیتی 2 پاسخ برای این سوال دارند:

 1. اسراییل موضوع را دست‌کم گرفته بود: همانطور که در گزارش شبکه‌ی کان و حتی در گزارش هاآرتص هم به آن اشاره می‌شود، رژیم احتمال اجرای چنین اقدامی از سوی حماس را بسیار پایین می‌دانست. اسراییل معتقد بود عدم همراهی حماس با «جنبش جهاد اسلامی فلسطین» در آخرین نبرد بیش از ۷ اکتبر، تمایل حماس به اقدامات سیاسی در مقابل اقدامات نظامی و سنگینی کفه‌ی توان نظامی به سمت اسراییل، نه‌تنها احتمال حمله‌ی حماس را پایین می‌آورد، حتی در صورت وقوع چنین حمله‌ای، ارتش اسراییل می‌تواند با موفقیت با آن مقابله کند.

 2. اسراییل از غزه غافل شده بود: در زمانی که گزارشات در مورد آماده‌سازی حماس برای اجرای یک حمله‌ی بزرگ به دست مقامات سیاسی-نظامی اسراییل می‌رسید، رژیم به شدت سرگرم نقاطی دیگر بود. از مدت‌های پیش و در راستای یهودی‌سازی کرانه‌ی باختری و مقابله با گروه‌های مقاومت تازه‌شکل گرفته در این منطقه، توان نظامی و امنیتی اسراییل بر روی کرانه متمرکز شده بود. در این راستا ۲/۳ واحد‌های «لشکر غزه» به کرانه منتقل و سبب شد تنها یک تیپ برای حفاظت از غزه باقی بماند. از سوی دیگر رژیم به شدت در حال افزایش تمرکز عملیاتی خود در شمال و علیه سوریه و بعد لبنان بود. اقدامات امنیتی و نظامی اسراییل بخصوص علیه اهدافی در سوریه شدت گرفته بود.

این دو عامل، دست‌کم گرفتن حماس و غفلت از غزه، سبب شد اسراییل پایین‌ترین احتمال ممکن را برای عملیات ۷ اکتبر در نظر بگیرد. احتمالی پایین که حتی هشدارهای ارتش اسراییل، مصر و آمریکا نیز نتوانست آن را افزایش دهد. البته اسراییل در مقابل این هشدارها کاملا بی‌عمل نبود؛ اما دیر واکنش نشان داد. به گزارش هاآرتص، واحد جمع‌آوری اطلاعات رادیوی ارتش رژیم، ۸۲۰۰، در روز ۶ اکتبر، افزایش مکالمات رادیویی نیروهای مقاومت غزه را رصد کرده بود. موضوع به سران ارتش و بعد سران جامعه‌ی امنیتی اسراییل گزارش می‌شود. این گزارش جدید، در کنار گزارشات پیشین سبب شد اسراییل یک تیم شناسایی-جمع‌آوری اطلاعات را به‌منظور کسب آگاهی بیشتر، به داخل نوارغزه بفرست. این تیم از واحد‌های عملیات ویژه‌ی ارتش و سرویس اطلاعات داخلی اسراییل (شاباک) تشکیل شده بود. این تیم درست در صبح ۷ اکتبر به سمت غزه حرکت می‌کند، اما دیگر دیر شده بود. عملیات ۷ اکتبر حماس آغاز شده بود و این تیم، جزو اولین واحدهایی بود که با نیروهای مقاومت در شهرک‌های و پست‌های نظامی ارتش اسراییل، درگیر می‌شود.






 

#فلسطین #غزه #اسراییل