استارشیلد: خطر امنیتی ایلان ماسک علیه ایران

1-شهریور-1403 / خواندن 4 دقیقه

تقریبا همه‌ی مردم دنیا، نام «ایلان ماسک» را در کنار نام تویتر سابق و یا X امروزی می‌شناسند. تعداد دیگر نام این تاجر امریکایی را در کنار پروژه‌ی اینترنت ماهواره‌ای Starlink به یاد می‌آوردند. اما هستند تعداد اندکی که وقتی نام ماسک را می‌شنوند، توجه شان به پروژه‌ی Starshield جلب ‌شود.

استارلینک یک پروژه‌ی غیرنظامی به منظور ایجاد و تسهیل ارتباط اینترنتی از طریق استقرار حدود ۳هزار ماهواره در مدار پایین زمین در فضا است. پروژه‌ای که توسط شرکت SpaceX، متعلق به ایلان ماسک، اجرایی شده است. استارلینک یک پروژه‌ی اینترنتی فعال در حوزه‌ی غیرنظامی و به‌منظور استفاده‌ی مردم دنیا است. هرچند ارتش اوکراینی‌ها به شدت از آن برای ارتباطات واحدهای نظامی خود استفاده می‌کند.

 

اما استارلینک غیرنظامی، یک روی کاملا نظامی و امنیتی نیز دارد. می‌توان گفت در سال ۲۰۲۱ بود که شرکت SpaceX  ماسک، قراردادی را با پنتاگن و جامعه‌ی اطلاعاتی امریکا منعقد کرد. قراردادی تحت عنوان StarShield به‌منظور تامین نیازهای امریکا در ۲ زمینه‌ی نظامی و اطلاعاتی:

  • نظامی:

 استارشلید قرار است با کمک 6هزار ماهواره‌ای که در فضا و در مدار پایین زمین، LEO، قرار می‌گیرند، به ارتش آمریکا در زمینه‌ی ایجاد ارتباطات امن و مستمر در سرتاسر کره‌ی زمین کمک کند. از این منظر است که شاید بتوان گفت، استفاده ارتش اوکراینی‌ها از استارلینک، آزمایشی میدانی از پروژه‌ی استارشیلد پنتاگن-ماسک بوده است. چنین ارتباطی، توانایی ارتش امریکا در زمینه‌ی فرماندهی-کنترل میادین جنگ را به شدت افزایش داده و بر آن سرعت می‌بخشد.

  • اطلاعاتی:

براساس اطلاعات منتشر شده در محافل نظامی و البته در سایت شرکت، اسپیس‌ایکس، یکی از شرکای پروژه‌ی استارشلید، جامعه‌ی اطلاعاتی امریکا است. جامعه‌ای که ماهواره‌های شرکت ماسک، به آن امکان رصد فضایی زمین را می‌دهد. در این راستا می‌توان به قرار داد میان شرکت اسپیس‌ایکس و نیروی هوافضای امریکا اشاره کرد.

 

بر این اساس به نظر می‌رسد صورت جذاب و غیرنظامی پروژه‌ی استارلینک، که با شعار ایجاد اینترنت ارزان و در دست‌رس، فعالیت می‌کند، یک پوسته برای پروژه‌ای کاملا نظامی-امنیتی است. پروژه‌ای که این‌بار در پهنه‌ی وسیع فضا فعال شده است. با توجه به استفاده‌ی گسترده‌ی نیروهای اوکراینی از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در نبرد علیه ارتش روسیه، به‌نظر می‌رسد پروژه‌ی ماسک، استارشیلد، فضای مناسبی را برای کنترل و فرماندهی میادین نبرد و حتی ایجاد ارتباط امن، پشت خطوط دشمن، مهیا کند.

با توجه به روابط ویژه و گرم ایلان ماسک با اسراییل و شخص نتانیاهو، استفاده از پتانسیل‌های ارتباطی استارلینک، توسط اسراییل، علیه امنیت ملی ایران، اصلا دور از ذهن نیست. از این روی باید و بیش از تبدیل این موضوع به چالشی امنیتی برای ایران، چاره‌‌ای برای آن اندیشیده شود.




/پایان
 

#استارلینک #ایلان_ماسک