آیا عملکرد ارتش امریکا علیه یمن، از نظر اقتصادی، منطقی است؟!!!

27-خرداد-1403 / خواندن 3 دقیقه

طبق گزارش‌های منتشر شده، ارتش آمریکا به‌منظور هدف قرار دادن هر پهپاد انتحاری انصارالله یمن، بین ۲ تا ۴ میلیون دلار هزینه می‌‌کند. ناوهای نیروی دریایی امریکا که به‌منظور مقابله با انصارالله یمن در خلیج عدن و دریایی سرخ حضور دارند، از موشک‌های پدافندی Standard-2  و Standard-6 استفاده می‌کنند. موشک‌هایی که به ترتیب ۲ و ۴ میلیون دلار ارزش دارند. اما در مقابل پهپاد‌هایی که این موشک‌های چند میلیون دلاری هدف قرار می‌‌دهند، نهایتا ۲‌هزار دلار ارزش دارند.

در نگاه اول می‌توان گفت نابودی یک پهپاد ۲‌هزار دلاری با سلاحی که حداقل ۱۰۰۰برابر آن قیمت دارد، منطقی نیست و هر طرفی که به این نسبت تن دهد، بازنده‌ی جنگ است. باید گفت چنین نگاهی اشتباه است. البته که هزینه‌ی سلاح‌های مصرف شده در یک جنگ مهم است و می‌تواند بر روند نقابل نظامی، تاثیر بگذارد. اما این دیدگاه که چون برای نابودی یک سلاح ارزان از تسلیحات گران‌تر استفاده می‌شود، پس طرفی که از سلاح گران استفاده می‌کند، ضرر کرده، کاملا غلط است.

در محاسبه‌ی هزینه‌-فایده‌ی استفاده از تسلیحات گران‌قیمت، باید از خود پرسید:

اگر از این سلاح استفاده نشود، دشمن مجهز به سلاح ارزان، چه اهداف گران‌قیمتی را می‌تواند نابود کند.

به عنوان مثال، با استفاده از چند بمب JDAM   با قیمت ۲۵ تا ۹۰ هزار دلاری، یک پالایشگاه چند میلیارد دلاری را نابود کرد. در این وضعیت استفاده از سیستم‌های پدافندی چند ده میلیون دلاری و شلیک موشک‌های پدافندی چند میلیون دلاری، نه‌تنها منطقی، بلکه لازم است. پس در محاسبه‌ی هزینه‌-فایده‌ی استفاده از یک سلاح، نه فقط به ارزش مالی آن سلاح، بلکه به ارزش مالی آن‌چه که که از آن دفاع می‌شود نیز باید توجه کرد.

یک کشتی‌ تجاری مرتبط با اسراییل، امریکا، انگلیس که مورد حمله‌ی پهپاد‌های انتحاری ۲‌هزار دلاری انصارالله قرار می‌گیرد، به همراه محموله‌ی خود، می‌تواند تا چندصد میلیون دلار ارزش مالی داشته باشند. در این شرایط استفاده از یک موشک پدافندی ۲ میلیون دلاری، منطقی است.

در پایان باید به این نکته توجه کرد که ارتش آمریکا نه صرفا از چند کشتی تجاری مرتبط با اسراییل بلکه از خط حیات اقتصادی خود و اسراییل دفاع می‌کند. خط حیاتی که به واسطه‌ی همان پهپادهای ۲‌هزار دلاری، چندین میلیارد دلار خسارت دیده است. چندین میلیاردی که نه مربوط به کشتی‌های هدف قرار گرفته، بلکه مربوط به ناامن شدن پرترافیک‌ترین خط کشتی‌رانی جهان است.

البته در اختیار قرار دادن سلاح‌های پیشرفته‌تر (گران‌تر) در اختیار انصارالله یمن، می‌توان بار هزینه‌های وارده به خط حیاتی امریکا-اسراییل را افزایش دهد. 

/پایان

داری بنویس...